06-01-2019

We zijn gestart!

Het is 2 januari 2019, half negen in de morgen. Twee blinkende witte ParelcaBs staan opgesteld bij de laadpalen bij het zwembad in Oisterwijk. Elektrische auto’s die de komende jaren zorg zullen dragen dat ouderen die door de gemeente geïndiceerd zijn, kunnen worden vervoerd naar bestemmingen in de gemeente Oisterwijk. De ParelcaBs, die door het taxibedrijf Bert Korthout uit Tilburg ter beschikking zijn gesteld, worden bestuurd door vrijwilligers uit Moergestel en Oisterwijk. Zij hebben zich daarvoor opgegeven. Hans Ausma is in de maand december druk bezig geweest om de planning voor de uit te voeren ritten rond te krijgen. Een niet eenvoudig karwei. Vaak passen en meten en nog eens navragen of de opgegeven beschikbaarheid klopt. Maar uiteindelijk is er nu een planning voor de komende maanden die de zekerheid geeft dat de ParelcaBs dagelijks op tijd zullen rijden. Een compliment voor het resultaat dat hij heeft bereikt. Iedereen heeft er vertrouwen in.
Bestuursleden en chauffeurs hebben zich deze morgen rond de twee ParelcaBs verzameld. Voor de chauffeurs inmiddels een vertrouwd gezicht. Eind 2018 hebben ze allemaal onder begeleiding van Hans Ausma een proefrit met de ParelcaBs gemaakt. Daarbij ging het niet alleen om het leren besturen van een elektrische auto, maar vooral ook om het uitvoeren van de rit: het contact met de centrale van Korthout, waar de aanvragen voor vervoer binnenkomen, de planning van de rit zelf en de financiële afrekening. Er komt heel wat bij kijken, maar na een tijdje zal blijken dat het gemakkelijk zal gaan. Zo verzekerde een van de chauffeurs.
Om negen uur vertrekt de ParelcaBs richting Moergestel. Er zijn vanuit de centrale al twee aanvragen binnengekomen vanuit Moergestel. De andere ParelcaBs blijft bij het zwembad staan om op te laden en zal waarschijnlijk ’s middags worden ingezet. De andere ParelcaBs kan dan weer worden opgeladen voor de donderdag. Veel denk- en uitvoeringswerk is de afgelopen maanden verzet en met trots en blijdschap kijken de aanwezigen de ParelcaBs op weg naar haar eerste passagier na.